Nowe BMW X6 2021 – opis modelu i wersje silnikowe

BMW X6 to jeden z siedmiu tradycyjnych przedstawicieli linii X bawarskiej marki, która licząc też samochody elektryczne liczy sobie aż dziewięć modeli. W teorii X6 jest tym drugim największym, lecz tak naprawdę jest on połączeniem SUVa i coupe, które jest nastawione na sportowe doznania i luksusowe podróżowanie. Od zawsze nieco szokuje wyglądem, ale jak na swoją półkę cenową odniósł sukces sprzedażowy. 

BMW X6 – historia modelu

Pierwszego SUVa Coupe w historii bawarskiej marki zaprezentowano na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2007 roku. Był to jeden z pierwszych samochodów tego typu, który potem zdobył sporą popularność i zadomowił się w ofercie marek premium. BMW X6 pierwszej generacji oferowało bardzo dobre osiągi, miało spore wloty powietrza, które pokazywały, że silnik potrzebuje mocniejszego chłodzenia, a także sylwetkę typową dla sportowych aut BMW, lecz ze sporym podwyższeniem i “napompowaniem” samochodu, jak na SUVa przystało. Tak właściwie według producenta to nie SUV, czyli Sport Utility Vehicle, co można przetłumaczyć jako samochód sportowo-użytkowy, a SAV, czyli Sport Acitivity Vehicle, co w bardzo luźnym tłumaczeniu oznacza samochód do aktywności sportowej. Naturalnie w pierwszej generacji były odmiany z literką M, a topowy silnik V8 występujący w modelu o oznaczeniu X6 M generował 555 KM i rozpędzał samochód do 100 km/h w zaledwie 4,7 sekundy.

W momencie debiutu drugiej generacji modelu X6 w 2014 roku Bawarczycy sprzedali go do tej pory w liczbie ćwierć miliona egzemplarzy, co jak na SUVa Coupe z segmentu premium o dość wysokiej cenie było naprawdę niezłym wynikiem. Drugą generację zaprojektowano od zera, ale nie zmieniło się to, że wykorzystano do tego płytę podłogową z BMW X5. Wzbogacono wyposażenie seryjne, a jednostki napędowe zaktualizowano tak, by zużywały mniej paliwa. Do tego można było liczyć na większy bagażnik, a miłośnicy sportowej jazdy mogli bawić się dzięki 8-biegowej automatycznej skrzyni Steptronic, która posiadała łopatki do zmiany biegów zamontowane przy kierownicy. Odmiana M stała się jeszcze mocniejsza, gdyż silnik 4.4 V8 generuje 575 KM, a przyspieszenie do 100 km/h wynosiło jedynie 4,2 sekundy, co jak na ponad dwutonowego SUVa, czy też SAVa jest bardzo dobrym wynikiem.

Pora na trzecią generację. BMW X6 III oznaczono jako G06 i zaprezentowano je w 2019 roku. Samochód jest szerszy i dłuższy od poprzednika, rozstaw osi zwiększył się, a dach poprowadzono jeszcze niżej. Ciekawostką jest edycja limitowana, czyli BMW X6 M Competition, a dokładniej w edycji First Edition. Takich samochodów powstało zaledwie 250 i każdy ma swój unikatowy numer. Dodano w nich elementy z włókna węglowego.

BMW X6 2021 – dane techniczne

BMW X6 trzeciej generacji mierzy prawie pięć metrów, gdyż długość wynosi dokładnie 4935 milimetrów. Szerokość to już 2004 milimetry, a wysokość sięga 1696 mm. Rozstaw osi jest spory i mierzy 2975 mm. Spora jest też masa własna, która mieści się w zakresie 2055-2260 kilogramów.

BMW X6 2021 – gama silnikowa i napęd

Niezależnie od silnika każdy model oferowany jest z 8-biegową automatyczną skrzynią, która przekazuje moc na 4 koła dzięki napędowi xDrive. Podstawowy silnik benzynowy jest w modelu o oznaczeniu 40i i jest to 3-litrowa rzędowa szóstka, która generuje 333 KM mocy. Przyspieszenie do 100km/h to 5,7 sekundy, a zużycie paliwa w cyklu mieszanym waha się od 9 do nieco ponad 10 litrów.

Bazowy silnik wysokoprężny jest w modelu o oznaczeniu 30d ma 6 cylindrów i pojemność wynoszącą 3 litry, a moc wynosi 286 KM. Przyspieszenie do setki trwa nieco ponad 6 sekund, a zużycie paliwa wynosi od 6,6 do 7,7 litra na 100 km. Mocniejszy model 40d to taka sama pojemność i liczba cylindrów, lecz moc wzrasta do 340 KM, przyspieszenie spada do 5,5 sekundy, a spalanie rośnie o 0,1-0,2 litra na 100km.

Aktualnie oferowane są jeszcze dwie wersje – M50i oraz M Competition. Obie korzystają z silnika 4.4 V8, lecz różnią się mocą. Ta słabsza odmiana dysponuje 530 KM, a sprint do setki trwa 4,3 sekundy. Spalanie wynosi od 11 do 12 litrów. W najmocniejszej wersji moc rośnie do aż 600 KM, a przyspieszenie do 100 km/h trwa jedynie 3,9 sekundy. Spalanie to ponad 13 litrów na 100km.

BMW X6 2021 – ceny nowych modeli

Najtaniej zapłacimy za wersję 30d. Jej cena zaczyna się od 360 tysięcy, benzynowe 40i jest już niecałe 10 tysięcy złotych droższe, a za 40d należy zapłacić co najmniej 390 tysięcy. Warianty wizualne xLine oraz M kosztują odpowiednio około 10 i trochę ponad 20 tysięcy złotych. Za BMW M50i zapłacimy co najmniej 486 tysięcy złotych, a wersja M Competition kosztuje aż 683 tysięcy. Wraz z pakietem M Driver, który zwiększa prędkość maksymalną do 290 km/h i dodatkowo płatnymi elementami wnętrza zapłacimy nawet ponad 700 tysięcy złotych.