Od kiedy BMW produkuje SUVy?

Dziś trudno jest sobie wyobrazić gamę modelową jakiejkolwiek marki, a w szczególności tej należącej do segmentu premium bez żadnego SUVa. Są to obecnie najpopularniejsze pojazdy w całej Europie i również w Polsce zaczynają one powoli przejmować motoryzacyjny rynek. Kiedy jednak jeden z największych producentów segmentu premium, czyli BMW rozpoczął tworzenie swoich SUVów i jak wyglądała budowa obecnej, dość imponującej gamy pojazdów tego typu.

Pierwszy SUV BMW

Pierwszy w historii SUV BMW pamięta jeszcze XX wiek. Budowę swojej gamy pojazdów tego typu Bawarczycy rozpoczęli bowiem od BMW X5, czyli SUVa klasy wyższej, którego tworzenie trwało aż 5 lat. Pracę nad BMW X5 inżynierowie marki rozpoczęli bowiem w 1994 roku, gdy BMW zdecydowało się na przejęcie brytyjskiego Land Rovera, czyli marki znanej właśnie z SUVów, która oferuje tylko pojazdy tego typu.

Pierwszy etap prac nad BMW X5 zakończono w 1996 roku. Jesienią tego roku zatwierdzono bowiem podstawę projektu i w ten sposób można było rozpocząć wykańczanie go. Do tego doszło w pierwszej połowie 1997 roku, a pod koniec tego roku na ulice wyjeżdżały już pierwsze prototypowe SUVy od BMW.

Bardzo duży udział w tworzeniu BMW X5, czyli pierwszego SUVa miało właśnie przejęcie Rovera, do którego należała też marka Land Rover oraz Ranger Rover. W ten sposób BMW weszło w posiadanie niezwykle cennych technologii, które okazały się bardzo przydatne w trakcie projektowania pierwszego SUVa.

Na samym początku tworzenia SUVów BMW starało się też, by zadowolić fanów własnej marki. W ten sposób BMW X5 posiadało napęd na 4 koła, lecz został on specjalnie skonfigurowany tak, by aż 62% mocy było przenoszone na tylne koła. W ten sposób kierowca miał się poczuć niczym w tylnonapędowych sedanach, z których słynie marka BMW.

Rozwój SUVów BMW

BMW X5 było jedynie początkiem niezwykle bogatej gamy, co można łatwo zobaczyć, gdy spojrzymy na dostępne na rynku stworzone przez BMW używane SUVy. Jako drugi do BMW X5 dołączył mniejszy brat, czyli BMW X3, które kwalifikuje się do klasy średniej. Premiera drugiego SUVa BMW miała miejsce cztery lata po pierwszym, czyli w roku 2003. Po prezentacji BMW X3 na zupełnie nowe SUVy znów trzeba było poczekać kilka lat, a dokładniej do roku 2007.

W 2007 roku miejsce miał naprawdę przełomowy krok w historii budowy SUVów marki BMW, a także w historii aut tego typu. Wtedy właśnie BMW pokazało bowiem pierwszego w swojej historii, a także w historii segmentu premium SUVa Coupé, czyli auto łączące nadwozie typu SUV z cechami coupé, co widać po bardzo nisko poprowadzonej linii dachu, która szybko opada. Od strony technicznej nie była to bardzo przełomowa konstrukcja, gdyż BMW X6 stworzono na podstawie wypuszczonej dwa lata wcześniej drugiej generacji BMW X5. Nowy typ nadwozia niesamowicie przyjął się jednak na rynku i dziś, po ponad 15 lat od premiery tego SUVa Coupe producenci prześcigają się w ilości oferowanych aut tego typu w swojej gamie modelowej.

Dla BMW model X6 nie był jednak końcem nowości. Bawarczycy doskonale wiedzieli, że SUVy to niesamowicie dochodowy biznes i po prostu rozwijanie jest ich opłacalne. Dlatego w kolejnych latach pokazywano nowe SUVy. Wpierw w 2009 roku zadebiutowało kompaktowe BMW X1, które jest bardziej crossoverem, lecz crossovery i SUVy to typy nadwozia, które mają niesamowicie dużo cech wspólnych.

Potem przyszła pora na BMW X4. Ten model doczekał się swojego debiutu w 2014 roku i jest SUV Coupe klasy średniej, czyli po prostu BMW X3 ze zmienionym nadwoziem tak, by wyglądało na bardziej sportowe. Następnie w 2017 roku pokazano BMW X2, czyli alternatywę dla X1. Ma być ona bardziej lifestylowa niż rodzinna. Najnowszy dodatek do klasycznej gamy SUVów pochodzi z kolei z 2018 roku. Wtedy BMW z modelem X7  weszło w segment F wśród SUVów i rzuciło rękawicę Mercedesowi GLS. Obecnie do gamy SUVów należą też elektryczne modele iX3, iX, a także iX1. Samochody, które posiadają numer w nazwie modelu to po prostu adaptacje aut spalinowych. BMW iX to z kolei zupełnie nowa konstrukcja zaliczana do segmentu E.