Porównanie parametrów BMW X6 M i BMW X6 M50d — dane techniczne, osiągi i spalanie

W 2007 roku BMW wprowadziło na rynek swojego pierwszego SUVa Coupé, który wtedy jednocześnie stał się prekursorem tego gatunku w segmencie premium i dziś widać tego efekty. Obecnie producenci są bowiem niezwykle chętni do tworzenia samochodów z nadwoziem typu SUV Coupé, co widać po ich gamach modelowych. Jak więc wyglądają na swoim tle jedne z najmocniejszych egzemplarzy tego modelu, czyli BMW X6 M oraz BMW X6 M50d?

BMW X6 – historia modelu

Jak już zostało to wspomniane historia BMW X6 rozpoczęła się ponad 15 lat temu, a dokładniej w 2007 roku. Wtedy stworzono tego SUVa Coupé klasy wyższej, a jako podstawy użyto SUVa znajdującego się również w segmencie E, czyli BMW X5. W ten sposób bawarska marka stworzyła zupełnie nowy segment pojazdów, które są SUVami, lecz ich nadwozie ma jak najbardziej nawiązywać do samochodów z typem nadwozia coupé.

Jednym z głównych rynków dla BMW X6 był Stany Zjednoczone i z tego też powodu produkcja odbywała się między innymi w zakładach w mieście Spartanburg w stanie Karolina Południowa. Produkcja pierwszej generacji trwała od 2007 do 2014 roku. Wtedy naturalnie wprowadzono następcę.

Druga generacja BMW X6 debiutowała po 7 latach i ponownie konstruowano ją przede wszystkim w amerykańskiej fabryce w Spartanburgu. Auto naturalnie było zmodyfikowanym BMW X5. Największe zmiany pomiędzy generacjami dotyczyły wnętrza, gdzie znalazło się więcej miejsca na bagażnik, a także poprawiono znacznie wyposażenie seryjne samochodu.

Najnowsza odsłona BMW X6 pochodzi z 2019 roku. Aż do dziś jej produkcja odbywa się w Spartanburgu i samochód sporo się zmienił w porównaniu do swojego poprzednika. Dotyczy to przede wszystkim wymiarów, gdyż BMW X6 G06 jest dłuższe, szersze oraz cięższe od drugiej generacji modelu.

BMW X6 M — dane techniczne, osiągi, spalanie

BMW X6 M to topowa odmiana tego modelu. Jest ona przygotowywana oczywiście przez legendarną dywizję M, która od kilkudziesięciu lat odpowiada za tworzenie sportowych wersji pojazdów marki z Bawarii. Pod maską BMW X6 M znajdziemy więc potężny silnik 4.4 V8 zamontowany wzdłużnie w przedniej części auta. Generuje on 600 lub 625 koni mechanicznych przy 6000 obrotów na minutę. Niezależnie od tego, ile jednostka ma mocy, maksymalny moment obrotowy jest niezmienny i wynosi on 750 niutonometrów. Co ważne kierowca ma do niego dostęp już od 1800 obrotów na minutę aż do 5800 obrotów na minutę.

Bardzo duże są też wymiary samochodu. Długość to 4941 mm, a rozstaw osi mierzy dokładnie 2972 mm. Szerokość auta sięga 2019 mm, a wysokość wynosi 1693 mm. Auto charakteryzuje się współczynnikiem oporu powietrza Cx=0,37, a masa własną to aż 2295 kilogramów. W bagażniku pomieścimy 580 litrów, a zbiornik paliwa posiada pojemność rzędu 83 litrów.

Oczywiście w takim aucie spalanie jest naprawdę ogromne. W cyklu miejskim wynosi około 17 litrów na 100 kilometrów. Sytuacja poprawia się naturalnie na trasie, gdzie auto ma średnie spalanie na poziomie około 10 l/100 km. W cyklu mieszanym z kolei spalanie to około 12.5 litra. Przy tak wielkiej jednostce bardzo dużo zależy jednak od kierowcy i tego, jak będzie obchodzić się z pedałem gazu. Ten pozwala na bardzo dużo. Rozpędzenie auta do 100 km/h zajmuje jedynie 3.8 s. Aby z kolei osiągnąć prędkość 200 km/h ze startu stojącego BMW X6 M potrzebuje zaledwie 13.2 s.

BMW X6 M50d – dane techniczne, osiągi spalanie

BMW X6 M50d to wersja pozycjonowana naturalnie półkę niżej od BMW X6 M. Jest to zwyczajne BMW X6 z nieco lepszym silnikiem i specjalnym pakietem wyposażenia. Pod maską spotkamy w nim prostą jednostkę R6 3.0, która jest silnikiem wysokoprężnym. Zapewnia ona 400 KM mocy oraz 760 Nm maksymalnego momentu obrotowego.


Takie osiągi pozwalają na rozpędzenie sporego SUVa Coupe do 100 km/h w 5.2 s. Dobrze wygląda również spalanie. W mieście wynosi około ośmiu litrów, na trasie spada do średnio 6.5 litra, a w cyklu mieszanym powinno znaleźć się na poziomie około 7 litrów na 100 kilometrów. Auto ma nieco inne wymiary, gdyż jest krótsze o 6 mm, węższe o 15 mm, a także wyższe o 3 mm. Jego masa własna to 2260 kilogramów.